رواية مسلم والاسلام الفصل الثامن 8 بقلم شهد احمد


 رواية مسلم والاسلام الفصل الثامن 8 بقلم شهد احمد


8

الشيخ طه. في يوم كنت ماشي انا وامك وشوفنا أنه فيه وحده كانت بتقول الحقوني وتصو،ت  ف امك صممت اننا نشوف في اي ولما روحنا خوفت ل يحصل معانا حاجه ف رحت خبطت علي البيت اللي قصاد بيت الست دي وكان صالح اللي شوفته من شويه وساعدنا ودخلنا شوفنا في اي ولما دخلنا شوفنا وحده مسيحيه كانت بتولد وما،تت وهيا بتولد وكلفت ساره بتربيته والولد ده يبقا انت ي مسلم 

مسلم. بصدمه انا وقعد علي الأرض وقال انا معناه اني مش ابنكم طيب انا مين كده ؟ انا مش عارف انا مين 

ساره. جت تقرب من مسلم طه شاور لها بمعني استني 

مسلم. طيب انا كده مسلم ولا مسيحي طالما امي مسيحيه يبقا انا مسيحي وازاي تخبو عني وازاي عاملين تحفظوني القران وتفهموني الاسلام وانا اصلا مسيحي وفضل يبكي ويبكي وحتي كلمه ي رب مش عارف يطلعها ما هو مش فاهم هو مين هو لسه طفل برضوا اي يعني 10 سنين وفضل يبكي ويقول يعني أنا وحيد يعني حفصه وإبراهيم مش اخواتي وانا مليش حد معنديش عائله طيب انا كده هدخل الجنه ولا النار اكيد النار علشان انا مسيحي وهما مش بيؤمنوا ولا بالرسول ولا بالقران وضالين معنى كده اني منهم وفضل يبكي 

ساره. راحت عنده بدموع  وحضنته وقالت متبكيش ي حبيبي انتي ابني انا وطه وانت مسلم ي حبيبي مش مسيحي صدقني وهتكون معانا في الجنه وكنا هنقولك بس كنا مستنيين الوقت المناسب وبعدين حفصه وإبراهيم اخوات وبعدين انت شوفت بنعاملك ازاي عمرنا جينا في يوم وزعلناك أو شوفت حاجه مننا وحشه لا علشان انتا ابننا انت ابني انا وطه 

مسلم. انا مسلم ازاي وامي مسيحيه ممكن افهم 






طه. لما ولدتك اتو،فت كانت لسه مش قالت ليك التراتيل اللي بيقولوها علشان تبقي مسيحي وانا قررت اني ادخلك الاسلام وتكون مسلم بص ي حبيبي اي طفل بيتولد بيكون علي الاسلام وده فطرتنا وسواء كان مسلم او مسيحي أو حتي يهودي ف المسلم بيفضل علي الاسلام إنما المسيحي واليهودي بيغيروا من مسلم الي مسيحي وانت لما اتولدت ولدتك اتوف،ت من غير ما تغير دينك وانت كده علي الاسلام ودي فطرتك ودي اراده ربنا أنه خلاك مسلم وبعدين أنا كبرت في ودنك زي ما شوفت لما كبرت ل حفصه وإبراهيم انا عملت معاك كده وبكده انت مسلم ي حبيبي وعلي الاسلام وزي ما علمتك كمان 

ساره. علشان تتأكد اكتر انا حلمت بولدتك ف اول يوم عرفتكم اني حامل ولدتك جات لي في الحلم وقالت اهتمي ب ابني وخليه ماشي في الطريق اللي هو ماشي فيه علشان آخرته مش تبقا زي آخرتي وقالت مش علشان ربنا رزقك ب اولاد يبقا تهملي ابني والا هاخد ولادك منك 

ومن غير ما تقولي حاجه ي حبيبي انا كنت بهتم بيك لانك ابني وانا اللي ربيتك وانت عارف انا بحبك قد اي انا وبابا ومعنى كلامها ده انك مسلم ي مسلم 

مسلم. انا عايز اروح اشوف البيت اللي اتولدت فيه 

ساره وطه بصوا لبعض وساره هزت راسها بمعني لا بس طه قال تمام هوديك تحب تروح امته ؟ 

ساره. طه 

طه. بس ي ساره خليه براحته وفي الاخر هنشوف هيعمل ايه 

مسلم. عايز اروح دلوقتي 

ساره. بس انا عايزه اجي معاكم بس حفصه وإبراهيم هنعمل فيهم اي 

طه. خليكي معاهم ي ساره 

ساره. مستحيل اسيب مسلم هو ابني ومش هيروح من غيري انت شيل ابراهيم وانا أشيل حفصه 

طه. طيب يلا وجهزوا وكانوا في طريقهم الي بيت ولده مسلم الحقيقة 

ساره. كانت ماسكه ايد مسلم وكانت بتدعي وتقول ي رب ي رب لا حول ولا قوه الا بالله ،،، لا اله الا الله ،،، ي رب خليك معانا ي رب مسلم يفضل علي الطريق الصح ي رب مسلم يفضل علي الاسلام ي رب 

طه. كان خايف وعمال يدعي ويقول ي رب نور بصيره مسلم ي رب أهديه للإسلام ي رب عينه علي طاعتك ي رب وبعد شويه كانوا وصلوا  و وقفوا قدام البيت 

الشيخ طه. هو ده البيت ي مسلم 

مسلم. وقف وبيتأمل فيه وساكت وفتح الباب ودخل 

ساره وطه. ي رب نور بصيره مسلم وفضلوا يقولوا كده كتير ي رب لا حول ولا قوه الا بالله ي رب أخرجه من حوله الي حولك ي رب العالمين 

مسلم. لما دخل حست بخوف جواه مكنش مرتاح كان عايز يطلع كان شايف اشكال ناس غريبه علي الحيط وصليب 

وشاف كتاب وفتحه وقراء أن الله ثالث ثلاثة وان عيسى بن الله وفكر وقال إنه في سوره الاخلاص قل هو الله احد يعني الله واحد ،،، الله الصمد ،، لم يلد ولم يولد يبقا ازاي عيسي ابن الله الكلام ده غلط وربنا نور بصيرته وقال يلا نمشي من هنا بس قبل ما نمشي قال لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير. الا اله الا الله ،،، اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله 

ساره وطه. كانوا مبسوطين وفرحانين بمسلم 

مسلم. انا مسلم وديني الاسلام وربي الله لا اله إلا الله 

وانا ابنكم وحفصه وإبراهيم اخواتي وانا اخوهم 

الشيخ طه. حضن مسلم وقال كنت حاسس أنه هتفضل علي الاسلام كنت حاسس انك هترجع معانا 

ساره. انا مبسوطه اووي وحضنت ابنها واخدوه ورجعوا البيت والشيخ طه. قال يلا قبل ما ننام انا حابب ارتل ليكم القران ساره كانت قاعده و وخده مسلم في حضنها ومسلم كان واخد حفصه في حضنه والشيخ طه شايل ابراهيم وقال بسم الله الرحمن الرحيم وفضل يرتل في سوره البقره كامله وبعدها قاموا نايم 

واخيرا ساره والشيخ طه. بقوا مرتاحين بعد ما مسلم عرف الحقيقة وفضل علي الاسلام .

وتاني يوم . الشيخ طه طلع هو ومسلم علشان يرعوا المعيز .

عند ساره. اخدت حفصه وإبراهيم وراحت الكتاب وسمعت للبنات وحفظتهم وقالت درس النهارده عن الخمار واللبس الشرعي. الخمار فرض ي بنات يعني جنه ونار ولازم نلبسه الطرحه مش حجاب اني اطلع جزء من شعري ده مش حجاب الحجاب هو الخمار واللبس الشرعي بصوا ي بنات  الخمار هو اللى فرض مش الطرحة خالص تمام

طب انا خايفة البسه وملتزمش بيه !

عادى يا غالية البسيه مرة واتنين وتلاتة لحد م تلتزمى بيه مهو الشيطان برضوا مش هيشوفك بتقربى من ربنا ويسيبك هتلاقى تهيؤات كتير جدا وافكار سلبية عن الخمار والحجاب الشرعى وده طبيعي جدا لانك هتاخدى خطوة جديدة فى حياتك هتقربك من ربنا بس بقى منسبش الأفكار دى تسيطر علينا ونغلبها بأفكار تانية إيجابية 🕊️♥️ طب الناس هتتكلم عليا اللى هيقول شكلك وحش أو مكبرك أو هتعملى فيها شيخة و...






طبعاً كلام الناس لا نهاية له ف انتى مترميش ودنك لحد طالما أنتِ لابساه عشان رضا ربنا وعشان هو فرض عليكى ولازم تلبسيه خلاص متهتميش لاى حد ومتتأثريش بكلامهم لأنهم مش هيتحاسبو مكانك انت هتتحاسبى لوحدك ف اعملى لاخرتك وليس لدنيتك.. 

استنى بقا ده انا مقلتلكيش على مميزات الخمار😂

واللى بيقولو الجو حر لبسك طبعاً هيكون واسع ف هتلاقى الهوا داخلك من كل حتة كده وهتحسى بطراوة  عكس اللبس الضيق.وهتحسى براحة غير طبيعية بجد وعن تجربة بعض البنات  وهتحسى كده انك حورية ماشية ع الأرض وكمان مش هتلاقى اى ولد هيبصلك لانه أصلا مش هيلاقى حاجة باينة عشان يبصلها ده غير أنه اصلا هيستحى أنه يبصلك ف انتى بتحمى نفسك من الفتن ونظرات الشباب ليكى وكمان بتحمى الشباب من أنهم يفتنو بجمالك ولو واحدة شفتك لابساه ممكن أنها تقلدك وتلبسو بسببك ف انت هتاخدى اجر وثواب كبير جدا وعداد حسناتك هيفضل شغال ليوم القيامة تخيلى والعكس صحيح لو لابسة بنطلون أو لبس ضيق او قصير وواحدة شافتك وحبيت اللبس ده ولبسته انت هتاخدى ذنوب كتير جدا وهتفضلى تاخدى ذنوب حتى بعد موتك عداد سيئاتك هيفضل شغال تخيلى ده غير انك هتاخدى ذنب كل واحد شافك وفُتن بجمالك ده شوفى بقا وانت ماشية فى الشارع كام حد شافك م أنتِ اكيد مش الرجل الخفى ومحدش هيشوفك لأ ده كل الناس هتشوفك وهتاخدى ذنبهم كلهم لأنهم فتنو بيكى وبجمالك والعكس 

ربنا مش هـ يأمرنا بحاجة إلا ولو كانت خير لينا وربنا أمرنا بالحجاب لانه ستر وعفة لانه بيحميكى من الفتن ومن أصحاب القلوب المريضه انتى جوهرة غالية اوى مينفعش اى حد يشوفها أو يلمسها ربنا غلاكِ والنبى غلاكِ والدين غلاكِ فـ متجيش أنتِ ترخصى نفسك عشان دنيا فانيه 

قلتها كذا مرة وهقولها تانى..هى قماشة هتدخلك النار 

وقماشة هتدخلك الجنة ما عليكِ سوا الاختيار ما بين جنة أو نار وده كان درس النهارده ي بنات واتمنوا منكم تاخدوا خطوه وتلبسوه 😊.

البنات. ان شاء الله ي ام ابراهيم ربنا يعينا على طاعته 

وبعد ما خلصت اخدت الاولاد وروحت واكلت الاولاد وقامت تشوف الاكل وبعد ما خلصت قعدت مع ابراهيم لانه كان صاحي وبعد شويه كان وصل طه ومسلم أكلوا وساره قعدت تحفظ مسلم القران وطه قعد ب ابراهيم وحفصه وكان بيرتل القران جانبهم .

بعد ما حفظ مسلم طه اخده و وصلوا الكتاب 

الشيخ طه. اخبارك ي ولاد مع الصلاه 

الاولاد. الحمد لله بنصلي  وبعدها سمع ليهم وحفظهم وقال درس النهارده عن ،،،،، 


#بقلمي_شهد_احمد

#مسلم_والاسلام.


              الفصل التاسع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×